بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
سال جهش تولید با مشارکت مردم

سوداگران زمین در طرح نهضت ملی مسکن, تحت تعقیب دولت قرار می‌‎گیرند

تاریخ ارسال : 1403/01/26

سوداگران زمین در طرح نهضت ملی مسکن, تحت تعقیب دولت قرار می‌‎گیرند

مقاوم‌سازی 70 درصد از خانه‌های گلی روستایی

سید خلیل منبتی در نشست خبری خود به مناسبت سالروز افتتاح حساب ۱۰۰ و تأسیس این نهاد انقلابی به فرمان امام خمینی (ره) اظهار کرد: از دوران‌های بحران گرفته تا زمان‌هایی که نیازمند توسعه و آبادانی در روستا و شهر هستیم، بار اصلی بر دوش بنیاد مسکن است. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طبق قانون اساسی بیش از ۳۰ وظیفه و تکلیف دارد که عمده آن‌ها متمرکز بر عرصه روستایی است و این موضوع زمانی اهمیت مضاعف پیدا می‌کند که بدانیم بیش از ۲۵۹۰ روستا در خراسان رضوی وجود دارد که نیازمند توسعه و پیشرفت روزافزون هستند.

وی افزود: حدود ۲۷ نمایندگی در شهرستان‌های خراسان رضوی به محوریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درحال فعالیت هستند. بیش از ۱۳۸۷ واحد مسکونی در بینالود، گلبهار، تربت حیدریه و شهرک رضویه به بهره برداری رسیده اند و در بخش شهری هم ۵۲۰ واحد در منطقه پنج‎تن مشهد و مجتمع ۵۱۲ واحدی امام رضا (ع) مخصوص مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) در دست ساخت قرار دارد.

مقاوم‌سازی ۳۵ درصد از مسکن روستایی خراسان رضوی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: اگرچه با توجه به نرخ تورم، تسهیلات کمک هزینه ساخت مسکن همواره عقب‌تر از تورم و آسیب‌های اقتصادی است، اما تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی ساخت با سود ۴ درصد، یکی از دستاورد‌های بزرگی است که در سال‌های اخیر به همت بنیاد مسکن حاصل شده و مردم می‌توانند در بخش روستایی از آن بهره ببرند. به برکت اعطای این تسهیلات و توجه به مسکن روستایی بوده که در سال‌های اخیر از ۴۸۶ هزار واحد مسکونی روستایی در کل استان ۱۶۸ هزار واحد معادل با ۳۵ درصد مقاوم‎سازی شده و این روند همچنان ادامه دارد

وی ادامه داد: از سال‌های اخیر، روش‌های ابتکاری نوینی در ساخت مسکن روستایی و شهری دنبال می‌شود. به طور مثال، بَست‌های پیش ساخته‌ای که از قبل ساخته و در محل نصب می‌شوند، مصرف پروفیل و فولاد را در به ازای هر مترمربع به ۲۹ کیلوگرم می‌رسانند درحالی که طبق معمول این نرخ باید بیش از ۶۶ کیلوگرم باشد.

تعیین تکلیف طرح هادی در ۱۳۸۷ روستا

منبتی با اشاره به اعطای تسهیلات ویژه ساخت مسکن به ارزش ۲۵۰ میلیون تومان تصریح کرد: از ۳۰ هزار واحدی که در از سال گذشته تاکنون به عنوان تعهدات ساخت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعریف شده است، بخش قابل توجهی تاکنون به بهره برداری رسیده و تحویل شده است. این خانه‎ها جدا از وام‎های ۲۵۰ میلیون تومانی با سود ۵ درصد و حتی تسهیلات بلاعوضی است که همه ساله درحال ارائه است.

وی ادامه داد: تا به امروز، طرح‌های هادی برای بیش از ۹۸ درصد روستا‌های استان تعریف شده و از ۲۵۰۰ روستای استان، بیش از ۱۳۸۷ روستا موردبازنگری طرح هادی قرار گرفته اند. به موازات این، بیش از ۱۶۹ هزارتن قیر رایگان برای آسفالت در بیش از ۱۳ هزارکیلومتر مربع از معابر استان استفاده شده است.

واگذاری ۲۶ هزار قطعه زمین روستای

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به سوالی با محوریت جزئیات طرح نهضت ملی مسکن در بخش روستا گفت: در جریان اجرای طرح نهضت ملی مسکن، تأکید ما این است که سوداگری در مرحله اعطای زمین صورت نگیرد. به همین دلیل دارندگان اراضی مکلف شده اند بدون، چون و چرا نسبت به ساخت اقدام کنند و اگر معامله‌ای با این هدف صورت بگیرد، دولت بدون اغماض زمین را بازپس خواهد گرفت حتی اگر با چند واسطه و در چند مرحله به فروش رفته باشد.

وی بیان کرد: در این باره، بیش از ۲۶ هزار قطعه زمین در جریان نهضت ملی مسکن در بخش روستایی واگذار شده اند و هم اکنون فرآیند ساخت در آن‌ها در جریان است. به طور کلی هم در سال ۱۴۰۲، تا این لحظه بیش از ۶۹۷ میلیارد تومان تسهیلات حوزه مسکن روستایی اعم از قیر، اعتبارات ملی، استانی و منابع نفتی تصویب شده که اعطای آن همچنان ادامه دارد.

موضوع خبر :
  • سوداگران
  • زمین
  • طرح
  • نهضت
  • ملی
  • مسکن
  • تحت
اشخاص :
  • مدیرکل بنیاد مسکن استان
حوزه متولی :
  • حوزه ریاست
  • نمایندگی ولی فقیه
دسته بندی :
به این مطلب چه امتیازی می دهید؟ 1 2 3 4 5 (0)

نظر شما در مورد سوداگران زمین در طرح نهضت ملی مسکن, تحت تعقیب دولت قرار می‌‎گیرند چیست؟

سوال: