بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
سال جهش تولید با مشارکت مردم

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان: اینکه گفته شد اولویت بنیاد مسکن محرومین است, از الطاف الهی و راهبردی ترین سخن در مورد بنیاد مسکن است

تاریخ ارسال : 1402/10/28

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان: اینکه گفته شد اولویت بنیاد مسکن محرومین است, از الطاف الهی و راهبردی ترین سخن در مورد بنیاد مسکن است

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری در سومین نشست هم اندیشی مسئولین دفاتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن با بیان اینکه حاج آقای روحانی نژاد جزو با سابقه ترین روحانیون بنیاد مسکن می باشد افزود: این نقطه قوتی است برای بنیاد مسکن که بعد از آیت ا... رسولی محلاتی خدا عنایت کرد کسی بیاید که بیشترین آشنایی را با مجموعه بنیاد مسکن دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان افزود: ارزیابی هایی که انجام شده حاکی از توفیقاتی است که بنیاد مسکن در زمان حضور ایشان دارد. با آمدن مهندس صالحی خیلی بارقه های امید بیشتر شده و فکر می کنم بنیاد مسکن به آن جایگاه شایسته اش خواهد رسید. اصلی ترین شاخص در کارها شایسته سالاری است. انسان در جایی که می نشیند باید شایستگی آن جایگاه را علماً، تعهداً، اشرافاً و اخلاقاً داشته باشد، همه اینها می شود شایستگی.

ایشان ادامه داد: دو نکته از صحبت های آقای مهندس صالحی به ذهنم رسید تا خدمتتان عرض کنم، ایشان گفتند دوران عوض شده است، واقعاً همین طور است خیلی تغییرات صورت گرفته است. قبلاً می گفتند مهمترین تغییر و تحول در زندگی انسان در این چند قرن اخیر از موقعی شروع شد که برق اختراع شد. آلان می گویند که فضای مجازی چند برابر برق زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است. در حال حاضر سبک زندگی انسان ها و نوع حکمرانی در حال تغییر است. حتی نوع دینداری آدم ها نیز در حال تغییر است. قدرت اجتهاد افراد شدیداً بالا می رود. توهمات عجیبی در این فضا (فضای مجازی) شکل می گیرد. ما هنوز از عمق آنچه که در نسل جوان اتفاق می افتد آگاهی نداریم. نوع تغییرات را هنوز متوجه نیستیم. کافی است که یک زلزله رُخ دهد تا فضای مجازی از یک زلزله برای کشور یک ناکارآمدی درست کند تا همه فکر کنند جمهوری اسلامی هیچ توانی ندارد. در زلزله شهر خوی شاهد بودیم که فضای مجازی چقدر واقعیت ها را تغییر داد، چقدر خدمات ما را کوچک جلوه داد و مشکلات کوچک چقدر بزرگنمایی شد. البته فضای مجازی برکات زیادی هم دارد. همین فضای مجازی اگر نبود موضوع غزه در دنیا به خوبی اطلاع رسانی نمی شد. 70 سال اسرائیل مردم فلسطین را می کشت و در دنیا هیچ اتفاقی نمی افتاد، الان در تمام کشورهای اروپایی مردم به این موضوع اعتراض می کنند. فضا تغییر کرده و تکنولوژی های جدید آمده، حتماً بنیاد مسکن نیاز دارد با سازمان های دانش بنیان مرتبط شود.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری در ادامه افزود: مجموعه های دیگری نیز وجود دارند که در روستاها کار می کنند، مانند وزارت جهادکشاورزی که بخش عمده کارش مربوط به روستاهاست، بخشی از وزارت کار نیز مربوط به روستاها است. اگر این هم افزایی اتفاق نیفتد نگران این هستیم که خنثی سازی اتفاق بیفتد. نیاز است که مجموعه ها را با هم هماهنگ نمائید. واقعاً برای کشور ما این یک زنگ خطر است که جمعیت روستاهای ما 20 درصد شده است. تولید به همین میزان کم می شود، آسیب های اجتماعی نیز افزایش پیدا می کند. همه کلان شهرها درگیر حاشیه هستند و اگر مبانی دینی و هویت ملی در کشور ما نبود حتماً این حاشیه ها می توانست نظام را با چالش های بسیار بزرگ روبرو کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان اظهار داشت: اینکه گفته شد اولویت بنیاد مسکن محرومین است، این از الطاف الهی است و راهبردی ترین سخن در مورد بنیاد مسکن است. قطعات کار برای محرومین برکتی دارد که کار برای غیر محرومین آن برکت را ندارد.

آیاتی در سوره بلد است که می فرماید: «فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ » هنوز گردنه را شما عبور نکرده اید. و « وَ ما أَدْراکَ مَا الْعَقَبَةُ » شما نمی دانید که این گردنه چیست ؟ « فَکُّ رَقَبَةٍ »، « أَوْ إِطْعامٌ في‏ يَوْمٍ ذي مَسْغَبَةٍ »، « يَتيماً ذا مَقْرَبَةٍ »، « أَوْ مِسْکيناً ذا مَتْرَبَةٍ » باید به آزادی انسان ها فکر کرد، مسکین هایی که به خاک افتادند، یتیم هایی که درد یتیمی دارند « ثُمَّ کانَ مِنَ الَّذينَ آمَنُوا وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ وَ تَواصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ » بعد از اینها نوبت به ایمان می رسد. یعنی تا یتیم در حال ناله کردن است و تا مسکین خاک آلود است. تا جنبه انسانی در وجود انسانی شکل نگرفته نوبت به ایمان نمی رسد. اول باید انسان درد انسان های دیگر را بفهمد و انسانیت درونش به فعلیت برسد که ناله دیگران بر رویش اثر بگذارد. درد دیگران اگر شما را به درد نیاورد، هر چه از ایمان سخن گفته شود فقط شعار است.

پیامبر (ص) می فرماید: مسلمان نیست کسی که بشنود یک انسانی نیاز به کمک دارد ولی اجابت نکند. خدمت به محرومین یک فضیلت نیست بلکه واجب است و قطعاً در روز قیامت از آن سئوال خواهد شد.

ایشان در ادامه افزود: روایتی از امام رضا (ع) است که حضرت می فرمایند: گاهی مؤمن ظالم و غاصب می شود. راوی سئوال می کند مؤمن ظالم و غاصب می شود ؟ حضرت می فرمایند: بله، گاهی مؤمن ظالم می شود. حضرت در توضیح می فرماید: در این اموال همه مؤمنین شریک هستند، فقرا هم شریک هستند. وقتی مؤمن حقشان را نمی دهد، ظالم است. پس فقرا شرکای ما هستند.

در قیامت از اهل جهنم می پرسند چرا جهنمی شده اید می گویند دو تا دلیل دارد اول اینکه نماز نخوانده ایم و دیگر اینکه به مسکینان نرسیده ایم. « فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ، الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ، الَّذِينَ هُمْ يُرَاءُونَ، وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ » یعنی وای بر نمازگزاران که از نمازشان غافلند و ریا می کنند و از دادن ذکات خودداری می ورزند. بحث محرومین بحث بسیار مهمی است و ساعت ها می شود در مورد آیات قرآن و روایات در این خصوص صحبت کرد.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری در پایان گفت: بخشی از خدمات جمهوری اسلامی که حلاوتش احساس می شود به این موضوع بر می گردد که ما در بخش محرومین خیلی کار داریم و مهمترین بخش آن هم بحث مسکن است. امروزه مسکن برای بسیاری از مردم یک رویا شده است. گرچه در تاریخ کشورمان یک بار اتفاق افتاد که دو، سه میلیون نفر صاحب خانه شدند. انشاءالله در این دولت این موضوع تکرار شود.

منبع خبر:
  • روابط عمومی بنیاد مسکن
موضوع خبر :
  • حجت
  • الاسلام
  • والمسلمین
  • محمدیان:
  • اینکه
  • گفته شد
  • اولویت
اشخاص :
  • معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری
حوزه متولی :
  • نمایندگی ولی فقیه
به این مطلب چه امتیازی می دهید؟ 1 2 3 4 5 (0)

نظر شما در مورد حجت الاسلام والمسلمین محمدیان: اینکه گفته شد اولویت بنیاد مسکن محرومین است, از الطاف الهی و راهبردی ترین سخن در مورد بنیاد مسکن است چیست؟

سوال: