بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
سال جهش تولید با مشارکت مردم

همکاری بنیاد مسکن و سازمان ثبت برای تسریع در فرآیند صدور اسناد املاک روستایی

تاریخ ارسال : 1402/10/26

همکاری بنیاد مسکن و سازمان ثبت برای تسریع در فرآیند صدور اسناد املاک روستایی

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به منظور رفع مشکل استان ها در صدور اسناد ملکی اراضی روستایی و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت, کارگروه مشترک تشکیل می‏دهند.

 

 

به گزارش روابط عمومی بنیادمسکن انقلاب اسلامی در نشست ویژه ای که به همین منظور با حضور مسئولین دو دستگاه در بنیاد مسکن برگزار شد، دکتر بابایی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن استقبال از تقویت همکاری با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: سابقه همکاری های مشترک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از برنامه پنجساله دوم توسعه و در قالب تبصره 71 این برنامه شروع شد و سپس در ماده 140 برنامه پنجساله سوم و بعد از آن ماده 133 برنامه پنجساله چهارم نیز بر تداوم این همکاری تأکید شد.

دکتر بابایی افزود: درادامه این همکاری براساس قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی بافت مسکونی روستایی با کمک بنیاد مسکن موفق شدیم برای حدود 80 درصد از بافت مسکونی روستاها سند مالکیت صادر کنیم که اقدامی ارزشمند بود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشورادامه داد: اکنون در انتهای این مسیر قرار داریم، زیرا حدود 99 درصد از اراضی ملی حدنگاری شده است.

وی در توضیح این مطلب افزود: بر اساس قانون جامع «حدنگار» سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف به ساماندهی چهار بخش شامل: بخش ملی، بخش زراعی، بخش بافت شهری و بخش بافت روستای است که در بخش ملی تاکنون 99 درصد حدنگاری ها تمام شده و در بخش زراعی هم 45 درصد امور انجام شده است. اما در بخش بافت مسکونی روستایی و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت همچنان به کمک بنیاد مسکن برای حد نگاری اراضی نیاز داریم و وظایفی که در اجرای حدنگار به عهده این سازمان گذاشته شده، باید سریع تر تمام شود.

وی افزود: البته با برنامه ریزی صورت گرفته برای صدور اسناد باقی مانده بافت مسکونی روستایی و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت، تصور می شود ظرف سه تا چهار سال آینده این مسیر با کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به خوبی طی خواهد شد.

مهندس غلامرضا صالحی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز از مسائل و مشکلات صدور اسناد حدنگار بافت روستایی و شهرهای زیر 25 هزار نفر گفت و تصریح کرد: در حوزه عمرانی در بحث صدور اسناد حدنگار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اقدامات خوبی انجام شده و هر ساله هم تخصیص اعتبارات عمرانی ملی و استانی را داریم.

وی ادامه داد: در بحث مسکن شهری و نهضت ملی حدود 60 درصد تعهد کشور بر عهده بنیاد مسکن است و در روستاها باید علاوه بر اهمیت مسکن, زمینه ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای روستاییان هم فراهم شود تا منجر به مهاجرت آنان نشود.

در ادامه مهندس کشاورز معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: سهمیه هایی را که هر سال با کمک بنیاد مسکن تعریف می کنیم باید مورد بازنگری قرار دهیم. به عنوان نمونه برای سال 1402 برنامه توافقی ما صدور 140 هزار سند بوده است. اما آنچه تاکنون محقق شده حدود 116 هزار و 532 سند معادل 83 درصد اسناد تعهد شده است.

از طرف دیگر با وجود توافق قبلی برای صدور 140 هزار سند، تاکنون 145 هزار پرونده از سوی بنیاد مسکن برای امسال ارسال شده است.

کشاورز گفت: با زیرساخت هایی که سازمان ثبت اسناد و املاک ایجاد کرده، تشکیل پرونده برای صدور اسناد به صورت الکترونیکی است و در نهایت سند هم به صورت الکترونیکی صادر خواهد شد.

وی درخواست کرد که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز زمینه الکترونیکی شدن ارسال پرونده ها را فراهم کند.

مهندس مجیدی مدیرکل دفتر امور زمین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم در این نشست با اشاره به توانمندی های این نهاد برای کمک به روند صدور اسناد ملکی در سطح کشور، گفت: کمیسیون ماده 14 بنیاد مسکن ظرفیت بالایی برای اجرای این برنامه دارد، زیرا هر مشکلی داشته باشیم در این کارگروه مطرح و با سعه صدر حل می شود.

مهندس مجیدی افزود: مشکل برخی از استان ها که در اجرای برانامه صدور اسناد عقب ماندگی دارند، ناشی از تبصره ماده 5 آیین نامه اجرایی است که مانع صدور سند در این قبیل استان ها شده است.

مهندس مجیدی ادامه داد: اگر برای رفع این مشکل یک کارگروه مشترک ملی تشکیل دهیم ، قطعاً عمده مشکلات احصاء خواهد شد و به حل مسائل استان ها کمک خواهد کرد.

وی گفت: اگرچه نقشه ها توسط سازمان اسناد و املاک تهیه می شود و در اختیار ما قرار می گیرد، ولی اغلب این نقشه ها با مشخصات آیین نامه اجرایی انطباق ندارند و نیازمند بازبینی محلی هستند.

اسامی متصرفین و حدود تصرفات و یکسری مشخصات اطلاعاتی به این نقشه‏ها اضافه شود. این کاری که همکاران ما انجام می دهند از این بابت است.

درخصوص تبدیل اسناد دفترچه ای به تک برگ هم ما از ابتدا پای کار بوده ایم اما بعضی از این اسناد که به صورت دفترچه ای صادر شده نقشه هایشان یو. تی. ام دار نبوده و باید تبدیل به نقشه های یو. تی. ام دار شود. ما سال قبل یک معافیت قانونی داشتیم که خیلی کمک کرد که روستاییان پای کار بیایند. امسال این معافی تکرار نشد.

برگزاری نشست تخصصی مشترک مدیران ثبت و بنیاد مسکن، تبدیل اسناد دفترچه ای به تک‏برگ، مستندسازی بافتهای روستایی و شهرهای زیر 25 هزار نفر فاقد سند مالکیت، تعامل و افزایی بیشتر این دو ارگان در تثبیت و سنددار نمودن این دو بخش مشترک، بازنگری در تفاهم نامه مشترک فی مابین ثبت و بنیاد مسکن از دیگر مطالبی بود که در این نشست مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

گفتنی است در این نشست معاونان و مدیران سازمان ثبت و بنیاد مسکن نیز حضور داشتند.

منبع خبر:
  • روابط عمومی بنیاد مسکن
موضوع خبر :
  • همکاری
  • بنیاد
  • مسکن
  • سازمان
  • ثبت
  • تسریع
  • فرآیند
اشخاص :
  • معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
  • رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
حوزه متولی :
  • حوزه ریاست
دسته بندی :
به این مطلب چه امتیازی می دهید؟ 1 2 3 4 5 (0)

نظر شما در مورد همکاری بنیاد مسکن و سازمان ثبت برای تسریع در فرآیند صدور اسناد املاک روستایی چیست؟

سوال: