بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
سال جهش تولید با مشارکت مردم

توسعه روستاهای همدان خدمت ماندگار دولت سیزدهم

تاریخ ارسال : 1402/08/02

توسعه روستاهای همدان خدمت ماندگار دولت سیزدهم

عمران و آبادانی روستاهای استان همدان که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با صدور فرمان تاریخی حضرت امام(ره) مبنی بر تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شتاب گرفته بود هم اینک با گذشت بیش از چهار دهه, در دولت مردمی سیزدهم به اوج خود رسیده و حیات دوباره به روستاها بخشیده است.

دولت مردمی سیزدهم در خدمت‌ به مردم به ویژه روستاییان و مناطق محروم، یکه‌تاز است و در این راستا بنیاد مسکن استان همدان به عنوان یک نهاد انقلابی، در کنار دولت و مردم و وفاق و همدلی مسوولان مسیر رشد و توسعه و عمران روستاها را فراهم کرده است.

اجرای طرح هادی، بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن، جدول‌گذاری و صدور سند مالکیت از جمله برنامه های بنیاد مسکن همدان برای هزار و ۴۵ روستای استان است تا روستاها را از محرومیت خارج کند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان در مورد تحولات در روستاها به خبرنگار ایرنا گفت: سهمیه استان در سال‌ نخست فعالیت دولت سیزدهم، بهسازی ۱۲ هزار واحد و سال گذشته ۱۰ هزار و ۴۵ سهمیه بود که تاکنون از این تعداد، ۱۴ هزار و ۲۹۸ واحد به نتیجه رسیده است.مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان سهمیه سالانه این استان در نوسازی و مقاوم‌سازی را حدود ۱۲ هزار فقره عنوان کرد و گفت: در هفته دولت امسال در قالب نهضت ملی مسکن روستایی، چهار هزار و ۱۰ واحد مسکن روستایی به بهره‌برداری رسید.

رضایی ادامه داد: برای ساخت این تعداد مسکن روستایی هشت هزار و ۲۰ میلیارد ریال هزینه شد که با آورده مردم، به ۲۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال رسید.

شاخص بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی همدان بالاتر از میانگین کشوری

وی خاطرنشان کرد: استان همدان در بهسازی مسکن روستایی نسبت به کل کشور وضعیت مطلوبی دارد، به گونه‌ای که شاخص بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی در کشور ۵۲ درصد و در این استان ۶۶ درصد است.

وی ادامه داد: در استان همدان از ۱۶۵ هزار و ۳۰۱ واحد مسکن روستایی، ۱۰۸ هزار واحد به همت بنیاد مسکن، بهسازی و مقاوم‌سازی شده است.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان، برخی از شهرستان‌های استان از جمله رزن و درگزین از صد درصد شاخص مقاوم‌سازی مسکن روستایی عبور کرده‌اند و برخی شهرستان‌ها مانند نهاوند و ملایر شاخص مقاوم‌سازی بین ۸۰ تا ۹۰ درصد برخوردار هستند.

وی تاکید کرد: سالانه در دولت سیزدهم حدود ۱۲ هزار واحد سهمیه استان همدان برای مقاوم‌سازی مسکن روستایی پیش بینی شده است.

بنیاد مسکن پرچمدار اجرای طرح هادی و بهسازی روستایی است و در این راستا دستاوردهای خوبی در حوزه عمران روستایی ایجاد شده که قابل مقایسه با گذشته نیست .

طبق اعلام بنیاد مسکن استان همدان، همه هزار و ۴۵ روستای این استان دارای طرح هادی است و روستاهای زیر ۲۰ خانوار دارای طرح‌های تعیین محدوده هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان در این باره گفت: طرح‌ هادی روستایی افق ۱۰ ساله دارد و متناسب با پیشرفت و تکمیل ظرفیت‌ طرح هادی را در روستاها اجرا می کنیم.

رضایی خاطرنشان کرد: طبق هدفگذاری انجام شده در دولت سیزدهم، سالانه باید ۱۰ درصد روستاهای استان بازنگری شوند که حدود ۱۰۱ روستا را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۳۵ روستای این استان طرح بازنگری دارند گفت: طی ۲ سال گذشته در دولت سیزدهم این عدد از ۱۰ درصد بیشتر بوده، به گونه‌ای سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۱۲ روستا و سال گذشته برای ۱۴۳ روستا برنامه‌ریزی مصوب برای بازنگری داشتیم.

وی یادآور شد: امسال از فرمانداران خواسته‌ شده در این حوزه تامین اعتبار کنند تا بتوانیم ۱۰ درصد ابلاغی را در بازنگری روستاها محقق کنیم.

استان همدان پیشتاز در اجرای طرح هادی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان اظهار کرد: ۸۸۵ روستای این استان از ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار معادل ۹۳ درصد، مشمول اجرای طرح هادی شده‌اند و در آنها طرح هادی اجرا شده است.

رضایی افزود: این در حالیست که در کل کشور از ۳۸ هزار و ۵۳۷ روستای بالای ۲۰ خانوار، ۲۴ هزار و ۲۴ روستا معادل ۶۲ درصد مشمول اجرای طرح هادی شده‌اند و استان همدان در مقایسه با شاخص کشوری، پیشتاز است.

به گفته رضایی؛ از ابتدای انقلاب تا قبل از شروع به کار دولت سیزدهم، طرح هادی در ۶۷۰ روستای استان همدان اجرا شد که طی سال گذشته، این عدد به ۸۸۵ روستا رسید و در دولت سیزدهم ۲۱۵ روستا مشمول اجرای طرح هادی شدند.

اختصاص ۳۸۰ میلیارد ریال از اعتبارات سفر رئیس جمهور

وی گفت: سه هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای تهیه و اجرای طرح هادی روستایی در سال گذشته مصوب شد که سه هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال آن اختصاص یافت.رضایی خاطرنشان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان همدان، چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای ۳۱ طرح مصوب شد که تاکنون ۳۸۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است.

وی صدور سند مالکیت برای مسکن روستایی را از دیگر فعالیت‌های بارز و شاخص بنیاد مسکن عنوان کرد و ادامه داد: در این بخش نیز استان همدان نسبت به میانگین کشوری وضعیت مطلوبی دارد.

رضایی اظهار کرد: شاخص صدور سند مالکیت در برخی شهرستان‌های استان از مرز ۹۳ درصد عبور کرده است، در حالی‌که نُرم کشوری آن ۶۴ درصد است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان گفت: از ۱۶۵ هزار و ۳۱ واحد مسکن روستایی، تاکنون ۱۵۴ هزار و ۲۹۵ فقره سند مالکیت در سطح این استان صادر شده و در کل ۹۳ درصد صدور سند املاک روستاییان انجام شده است.

منبع خبر:
  • خبرگزاری ایرنا
موضوع خبر :
  • مقاوم سازی
  • مسکن روستایی
  • همدان
اشخاص :
  • مدیرکل بنیادمسکن استان
حوزه متولی :
  • معاونت امور بازسازی و مسکن روستایی
به این مطلب چه امتیازی می دهید؟ 1 2 3 4 5 (0)

نظر شما در مورد توسعه روستاهای همدان خدمت ماندگار دولت سیزدهم چیست؟

سوال: