بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
سال جهش تولید با مشارکت مردم

800 میلیارد ریال در دولت سیزدهم برای اجرای طرح هادی در روستاهای یزد هزینه شد

تاریخ ارسال : 1402/07/16

800 میلیارد ریال در دولت سیزدهم برای اجرای طرح هادی در روستاهای یزد هزینه شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد با تشریح اجرای طرح هادی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۱۰۷ طرح هادی در روستاهای استان با هزینه ۸۰۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

علیرضا نادریان زاده به مناسبت روز روستا (۱۵مهرماه) افزود: عملیات انجام شده در طرح هادی در مناطق روستایی استان محوطه سازی ، زیرسازی، آسفالت، اجرای بند خاکی و پارک‌سازی را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: برای ۱۳۱ روستای استان نیز طرح هادی روستایی تهیه و بازنگری شده که نسبت به ۲ سال قبل دولت سیزدهم این آمار هشت برابر رشد داشته دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان ادامه داد: طرح هادی روستایی به عنوان سند توسعه و راهبردی هر روستا در راستای فراهم سازی زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی تهیه و برای افق ۱۰ ساله اجرا می شود که این طرح یکی از برنامه های پایه توسعه و عمران روستایی و مبنایی برای اجرای اصولی سایر برنامه ها بویژه در زمینه کالبدی به شمار می‌رود.

افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد از افزایش میزان تسهیلات مسکن روستایی خبرداد و گفت: دولت با آئین نامه پرداخت تسهیلات ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی برای سال ۱۴۰۲ به مبلغ سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال موافقت کرده است.

وی اظهار کرد: همچنین دولت با سهمیه سالانه تسهیلات مسکن روستایی موافقت کرده است و سقف تسهیلات مسکن روستایی را از ۲ میلیارد ریال که سالانه به ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاها پرداخت می‌شد ، هم اکنون به سالانه ۳۵۰ هزار واحد روستایی افزایش داده است.

وی گفت: کلیات پرداخت تسهیلات مسکن روستایی در هیات دولت مصوب شده و جزئیات آن بزودی ابلاغ می شود و متقاضیان واجد شرایط از طریق بنیاد مسکن به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات معرفی می شوند.

نادریان زاده با بیان اینکه ساخت و ساز مسکن روستایی با طراحی و نظارت مهندسان ناظر فنی و بومی منطقه صورت می گیرد، گفت: با تشکیل پرونده و صدور پروانه ساخت و با نظارت ناظران به صورت ضمانت زنجیره ای بانک‌های عامل به متقاضیان، وام پرداخت می کنند.

معرفی یکهزار و ۸۱۶ فقره درخواست به بانک برای دریافت تسهیلات

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد مجموع واحدهای مقاوم سازی شده در استان را ۲۵ هزار واحد بیان کرد و افزود: ۶۵ درصد از این واحدها شهری و ۳۵ درصد روستایی هستند.

وی یادآور شد: در سال جاری نیز سهمیه وام مسکن روستایی استان ۲ هزار فقره است که تاکنون یکهزار و ۸۱۶ فقره درخواست تسهیلات به بانک های عامل معرفی و قرارداد بسته شده است.

صدور ۶ هزار جلد سند مالکیت در روستاها

نادریان زاده در خصوص صدور اسناد مالکیت روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت نیز اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باتوجه به اهدافی چون تحدید حدود و رسمیت بخشیدن به مالکیت ساکنان بافت روستاها، افزایش انگیزه برای پایداری سکونت در روستا ، گسترش کالبدی موزون و طراحی شده و بهره‌گیری مناسب تر روستاییان از دستگاه‌های دولتی برای سرمایه‌گذاری و نهایتا ایجاد امنیت قضایی با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک به تهیه و اجرای صدور سند اماکن روستایی و شهری اقدام کرد.

وی گفت: بر این اساس از ابتدای سال گذشته تاکنون ۶ هزار جلد سند برای ابنیه روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان صادر شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد در ادامه افزود: به منظور کنترل ساخت و ساز در روستاها، تأمین زمین مورد نیاز روستائیان و زوج‌های جوان و اجرای طرح هادی روستایی ، تملک ، تفکیک و واگذاری زمین در روستاها نیز توسط بنیاد مسکن صورت می گیرد که از سال گذشته تاکنون بالغ بر ۲۰۰ قطعه زمین در سطح روستاهای استان واگذار شده است.

نادریان زاده همچنین اظهار داشت: یکی از اولویت ها و آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی توجه ویژه و خدمت رسانی به روستاییان و عشایر بوده است و نامگذاری ۱۵ مهر ماه به عنوان روز ملی روستا فرصتی مغتنم است تا با بررسی و ارزیابی توانمندی‌های مناطق روستایی، که در حقیقت گوهری ارزشمند و نگینی درخشان در خاک مقدس ایران اسلامی به شمار می‌آیند، زمینه رشد و تعالی روز افزون این مناطق فراهم شود.

مجموع روستاهای استان یزد یکهزار و ۱۲۷ روستا اعلام شده که از این تعداد ۳۳۷ روستا بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت دارند.

منبع خبر:
  • خبرگزاری ایرنا
موضوع خبر :
  • روز روستا
  • عمران روستایی
  • آسفالت
اشخاص :
  • مدیرکل بنیاد مسکن استان
حوزه متولی :
  • معاونت توسعه و عمران روستایی
دسته بندی :
به این مطلب چه امتیازی می دهید؟ 1 2 3 4 5 (0)

نظر شما در مورد 800 میلیارد ریال در دولت سیزدهم برای اجرای طرح هادی در روستاهای یزد هزینه شد چیست؟

سوال: