بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
سال جهش تولید با مشارکت مردم

جزئیات پروژه های روستایی بنیاد مسکن در تیران و کرون

تاریخ ارسال : 1402/05/25

جزئیات پروژه های روستایی بنیاد مسکن در تیران و کرون

 

تور یک روزه روستاگردی به همت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان و به منظور اطلاع رسانی پیرامون عملکرد فعالیت های این ارگان در شهرستان تیران و کرون برگزار شد. در این بازدید، جمعی از مسئولان این شهرستان در راستای عمکلرد بنیاد مسکن در این شهرستان و اقدامات انجام شده اطلاع رسانی کردند.

شهرستان تیران و کرون شامل سه شهر تیران، رضوان‌شهر و عسگران است و 70 درصد جمعیت آن روستانشین هستند. این شهرستان دارای 43 روستای بالای 20 خانوار و 20 روستای زیر 20 خانوار است.در این شهرستان کلیه روستاهای بالای 20 خانوار دارای طرح هادی و بازنگری است که کلیه طرح ها تا پایان سال گذشته انجام پذیرفته است. در این رابطه در روستاهای پایین 20 خانوار نیز طرح کالبدی و تعیین محدوده روستا در دو روستا تهیه شده است.

گفتنی است در سال گذشته با تخصیص 1283 تن قیر دولتی مقدار 26 هزار تن آسفالت در معابر روستایی 17 روستا در بخش مرکزی و کرون با مشارکت دهیاران روستایی انجام شده و در راستای عرضه و تولید مسکن در شهرستان در دو بخش شهری و روستایی برنامه ریزی شده است که در فاز شهری با 185 واحد نهضت ملی به شکل بنیاد ساخت و 660 واحد به صورت گروه ساخت در رضوانشهر و تیران اقدام شده است. در بخش روستایی نیز با درنظر گرفتن 8 روستا در نقاط مختلف شهرستان بالغ بر 1200 واحد مسکونی در قالب مسکن روستایی با استفاده از تسهیلات بهسازی مسکن در حال ساخت و تحویل به متقاضیان می باشد.

در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه های روستایی بنیاد مسکن شهرستان تیران و کرون تعدادی از مسئولان این شهرستان جزییات بیشتری در رابطه با طرح های مربوط به بنیاد مسکن ارائه کردند.

 

4 هزار واحد مسکونی تا سال 1404 در تیران و کرون ساخته می شود

در راستای اجرای فاز شهری پروژه هایی که در دست دارید، طی دو سال اخیر، در بخش مسکن روستایی چه تعداد روستا در شهرستان تیران و کرون تحت پوشش قرار گرفته و چه فعالیت هایی در این بخش انجام شده است؟

در راستای اجرای فاز شهری این پروژه طی دو سال اخیر، تعداد 185 واحد مسکونی به شکل «بنیادساخت» و 660 واحد مسکونی به صورت «گروه‌ساخت» اجرا و تحویل متقاضیان شده است که از این تعداد 260  واحد در رضوان شهر و 400 واحد در تیران بوده است. در بخش مسکن روستایی نیز هشت نقطه از اراضی ملی شهرستان تیران برای ساخت مسکن در نظر گرفته شده است، در این راستا حدود یک هزار و 200 واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات ارزان‌قیمت بهسازی بنیاد مسکن، در مرحله ساخت و تحویل به متقاضیان است و برنامه‌ریزی ساخت 350 واحد روستایی دیگر نیز مدنظر قرار گرفته است.

*آیا پیش بینی شده که واحدهای بیشتری در این شهرستان ساخته شود و به متقاضیان واگذار گردد؟

بر اساس پیش بینی ها در سال آینده 350 واحد دیگر در بخش روستایی و 1300 واحد نیز در برنامه‌ریزی شهری عسگران و تیران دیده شده است و می‌توان انتظار داشت، مجموع ساخت‌وسازهای این شهرستان تا پایان سال 1404 به چهارهزار واحد مسکونی برسد.

*یکی از روستاهایی که فعالیت های بیناد مسکن تیران در آن انجام شده میرآباد است. چرا در روستای میرآباد بافت روستا بیشتر شهری است تا روستایی؟ آیا این مساله شکل و چهره روستا را از بین نخواهد برد؟

در این روستا به این علت که سکونت های فصلی دارند و اکثر ساکنانش در استان های جنوبی مشغول به کار هستند و تنها در ایام تعطیل به صورت موقت به روستا بازمی گردند بنابراین شکل روستا به سمت فضاهای شهری درآمده است و ساکنان بافت شهری را می پسندند. اما با این وجود سعی کردیم که بافت روستا را حفظ کنیم و مسکن هایی که ساخته شده دو طرف حیاط است که حیاط جلویی برای دسترسی به پارکینگ و حیاط پشت برای انبار کردن محصولات کشاورزی است. بافت روستا آجر و سیمانی است که بافت سیمانی که استفاده می شود طرح کاهگل قدیمی اما با مصالح نوین است. مسکن هایی که ساخته شده با توجه به مصالحی بوده که در این روستا وجود دارد. سعی کرده ایم به صورت ترکیبی استفاده کنیم و از مصالحی که از خود شهرستان موجود بوده استفاده کرده ایم. مصالحی که به شکل بومی در خود روستا وجود دارد.

*پروژه هایی که اکنون در روستای میرآباد در حال اجرا است شامل چه بخش هایی است؟

در روستای میرآباد دو پروژه مسکن اجرا شده که یکی شامل پروژه 200 واحدی است که مربوط به سالهای -93 94 است و پروژه 30 واحدی نیز در قالب مسکن روستایی با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت بنیاد مسکن از سال گذشته آغاز شده و بنیاد مسکن در اختیار متقاضیان قرار داده، این پروژه از سال گذشته شروع شده و در دهه فجر امسال افتتاح و تحویل متقاضیان می شود.

*در زمینه گردشگری تیران و کرون چه برنامه هایی دارید و با توجه به قدمت این شهرستان آیا بنیاد مسکن اقداماتی برای جذب گردشگران و ایجاد زیرساخت ها برای جذب بیشتر گردشگران انجام داده است؟

دو روستای هدف گردشگری شامل «جاجا» در بخش مرکزی و «کرد علیا» در بخش کرون است که بر این اساس از دو سال گذشته تاکنون، اجرای طرح هادی روستایی، پروژه های عمرانی در سطح روستا در قالب سنگ‌فرش، جداره‌سازی و اجرای بدنه دیوارهای روستا در حال اجرا است.

*آیا موقوفه بودن برخی از روستاها باعث نشده که با مشکل روبرو شوید؟

ببینید! روستای دولت آباد یکی از بزرگترین روستاهای این شهرستان است و چون زمین های این منطقه موقوفه است، در نقطه ای در مجاورت  روستا طرح ساخت واحد مسکونی، تجاری خدماتی در حال انجام است.این روستا نقطه ورود شهرستان از سمت غرب و مهاجر پذیر است. سال 1400 این طرح شروع شده و فاز یک آن امسال و مابقی فازها در سالهای بعد تحویل داده خواهد شد. البته اولویت واگذاری این واحدها با بومیان روستا است اما در صورت نیاز به روستاهای مجاور نیز واگذاری خواهیم داشت.

*آیا برای اراضی روستایی هم سند رسمی صادر می شود؟

بله، تمام املاک روستایی و شهری در قالب قانون الحاق سنددار می‌شود و از سال های گذشته این اقدام در شهرستان تیران و کرون انجام شده و در این راستا حدود 14 هزار جلد سند مسکن روستایی و شهری در قالب قانون الحاق در سطح شهرستان تیران و کرون صادر و به متقاضیان تحویل شده است.

 

الحاق ۳۷ هکتار زمین جدید به محدوده شهرستان تیران

*در زمینه طرح نهضت ملی در روستای تیران و کرون توضیح دهید.

یکی از برنامه ریزی های اولیه دولت سیزدهم، طی دو سال اخیر در راستای تأمین زمین برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در سه شهر تیران، رضوان شهر و عسگران بود که در این زمینه 37 هکتار زمین جدید به محدوده شهرستان تیران افزوده شد و به دنبال سفر استاندار اصفهان به رضوان شهر و ابلاغ طرح تفصیلی تأمین زمین در حوزه رضوان شهر صورت گرفت. برای تأمین زمین در شهر عسگران نیز تفاهم نامه‌ای بین شهرداری و اداره راه و شهرسازی انجام شده است و 13 هکتار زمین نیز برای احداث طرح نهضت ملی مسکن در این شهر پیش بینی شده است.

*در مجموع چند واحد مسکونی قرار است ساخته شود؟

یکی از سیاست‌های اولیه دولت بحث تولید مسکن بود و در شهرستان تیران و کرون حدود 2500 واجد شرایط در این طرح ثبت نام کردند که بخشی از میزان زمین مورد نیاز پیش بینی شده بود اما باز هم نیاز به تامین زمین در این روستاها بود و اولویت برای ما ساخت مسکن روستایی بود که در قسمتی از این روستاها پیشرفت خوبی داشته و در حال تکمیل نهایی است و 1200 واحد برای این کار در هشت مجموعه روستایی قرار است ساخته شود که بخشی از واحدها تا پایان امسال و بخشی دیگر تا پایان سال 1404 تحویل داده می‌شود و این ساخت و سازهای روستایی با آورده شخص و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان انجام می‌گیرد.

*در نقاط دیگری که مشکل زمین دارید به چه صورت قرار است واحدها ساخته شود؟

برای 450 واحد بعدی در نقاطی که مشکل زمین داشتیم نیز پیش بینی هایی شده و الحاق‌های اولیه صورت گرفته است مثل دولت آباد که زمین‌های آن موقوفه بوده است.

*یکی از شاخصه های شهرستان تیران و کرون قدمت این شهرستان است که می تواند مشخصه خوبی برای جذب گردشگر باشد اما به نظر می رسد فرصت های مغفول مانده زیادی در حوزه گردشگری تیران و کرون وجود دارد.

بله دقیقاً. با توجه به اینکه درهای سنگی باغات، حمام تاریخی، آسیاب و کوچه باغات‌های زیبای شهر تیران هرکدام یک فرصت برای جذب مسافر است که در قالب یک بسته کامل بسیار جذاب خواهد بود اما هنوز مغفول مانده است. گرچه این روستا ظرفیت های فعال در حوزه گردشگری دارد و رونق صنعت گردشگری در این شهرستان امکان رشد اقتصادی را فراهم می‌کند و به عنوان پیشران توسعه اقتصادی این منطقه مطرح است. وجود ظرفیت بین‌المللی حیات وحش و قلعه تاریخی قمیشلو به عنوان قطب گردشگری و فرصت استثنایی جذب توریست مطرح است که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی آمادگی همکاری و ایجاد یک پروژه مهم را دارند. البته رفع اختلاف و تعامل میان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و حفاظت محیط زیست پیش نیاز اجرای طرح گردشگری در این منطقه است و با توجه به قرار گرفتن قلعه تاریخی در حیات وحش و منطقه حفاظت شده، رعایت اصول زیست‌محیطی لازم است و آن سازمان باید درباره این موارد اعلام نظر کند. این در حالی است که روستاهای این شهرستان با تشکیل شورای فرهنگی توانسته‌اند فرصت‌های خود را در این عرصه فعال کنند تا خدمت‌رسانی فرهنگ دینی با محوریت حوزه علمیه انجام شود.

 

بخش گردشگری روستای «جاجا» نیاز به اعتبارات بیشتری دارد

*به نظر می رسد که روستای جاجا یکی از قدیمی ترین بخش های شهرستان تیران و کرون باشد که می تواند از لحاظ پتانسیل های بالقوه ای که دارد در بخش جذب گردشگر نقش مهمی ایفا کند در این راستا آیا برنامه ای انجام شده است؟

درست می فرمایید. در بخش مرکزی تیران و کرون، روستای جاجا در شهرستان رضوان شهر روستای هدف گردشگری است که قدمت آن به هزار سال می رسد و چندین اثر تاریخی قلعه و حمام و درختان چنار و خانه ها با درب های سنگی ثبت ملی شده و سالانه گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور و حتی کشورهای خارجی به این روستا می آیند. یک نمونه از فعالیت هایی که برای جذب گردشگر در این روستا انجام شده توافقی است که با بنیاد مسکن در بحث واگذاری 5 هزار متر از اراضی طرح هادی جهت اجرای طرح گردشگری در خروجی روستا انجام شده است. این اراضی موقعیتی است که نوروزگاه بخش مرکزی و شهرستان در اینجا برگزار شود. این روستا ارتفاع 1900 متری از سطح دریا دارد و دارای هوا گرم و خشک است و  از لحاظ کشاورزی روستایی نیز باغات خوبی و رونق دارد در کنار جاده اصلی است و درحوزه بنیاد مسکن در چند سال اخیر بهسازی انجام شده با توجه به اینکه بهیاری روستا و اعتبارات بر اساس جمعیت است و جمعیت این روستا کم هست درخواست داریم که در حوزه بنیاد مسکن نیست به اجرای طرح هادی ما را کمک کنند تا در روستایی که در بحث گردشگری رونق دارد بتوانیم رونق خوبی ایجاد کنیم.

*در رابطه با روستای افجان توضیح دهید و شاخصه های این روستا را بیان کنید.

روستای افجان از توابع تیران و کرون بخش کرون است. این روستا با قدمت بیش از 2000 سال و با جمعیت ساکن 1800 نفر در فاصله 22 کیلومتری از مرکز شهرستان و فاصله 70 کیلومتری از مرکز استان قرار گرفته و روحیات اهالی و مردم این روستا روحیات مذهبی و ملی است، به گونه ای که بیشترین میزان مشارکت در مسائل سیاسی مثل انتخابات را داشتند و  مشارکت بالای 90 درصدی روستاییان زبانزد است و نسبت به روستاهای مجاور حدت بیشتری داشت. در این روستا همچنین 14 شهید تقدیم انقلاب شده و 200 نفر مجروح و50 نفر سابقه جانبازی ثبت شده داریم.

*آیا از لحاظ کشاورزی نیز این روستا شاخص است؟

بله، روستای افجان قطب تولید نهال مثمر است و حجم تولید ما بعضاً با یک استان رقابت می کند. ما در کل استان بین دوم و سوم هستیم و در کل کشور هم جزو ده تای اول هستیم.

*چه محصولاتی بیشتر تولید می شود؟

 بیشتر محصولات گلخانه ای شامل صیفی و تولید نهال و میوه های گرمسیری و استوایی که اگر حمایتی باشد این روستا پتانسیل حجم زیادی از تولید را دارد. 

 

موضوع خبر :
  • مسکن روستایی
  • وام
  • گردشگری
اشخاص :
  • گزارش
حوزه متولی :
  • معاونت امور بازسازی و مسکن روستایی
به این مطلب چه امتیازی می دهید؟ 1 2 3 4 5 (0)

نظر شما در مورد جزئیات پروژه های روستایی بنیاد مسکن در تیران و کرون چیست؟

سوال: