الف ـ اين قانون به منظور تعيين روش و مراحل برگزاري مناقصات به تصويب ميرسد و تنها در
معاملاتي كه با رعايت اين قانون انجام ميشود، كاربرد دارد. ب ـ قواي سهگانه جمهوري
اسلامي ايران اعم از وزارتخانهها، سازمانها و موسسات و شركتهاي دولتي، موسسات انتفاعي
وابسته به دولت، بانكها و موسسات اعتباري دولتي، شركتهاي بيمه دولتي، موسسات و نهادهاي
عمومي غير دولتي (در مواردي كه آن بنيادها و نهادها از بودجه كل كشور استفاده
مينمايند)، موسسات عمومي، بنيادها و نهادهاي انقلاب اسلامي، شوراي نگهبان قانون اساسي و
همچنين دستگاهها و واحدهائي كه شمول قانون بر آنها مستلزم ذكر يا تصريح نام است، اعم از
اين كه قانون خاص خود را داشته و يا از قوانين و مقررات عام تبعيت نمايند نظير وزارت
جهاد كشاورزي، شركت ملي نفت ايران، شركت ملي گاز ايران، شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران،
سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، سازمان بنادر و كشتيراني جمهوري اسلامي ايران،
سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران، سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي
ايران و شركتهاي تابعه آنها موظفند در برگزاري مناقصه مقررات اين قانون را رعايت كنند.
تبصره ـ نيروهاي مسلح، تابع مقررات و ضوابط خاص خود بوده و از شمول اين قانون مستثني
هستند.
واژگاني كه در اين قانون به كار برده شده، به شرح زير تعريف ميشوند: الف ـ مناقصه:
فرايندي است رقابتي براي تامين كيفيت مورد نظر (طبق اسناد مناقصه)، كه در آن تعهدات
موضوع معامله به مناقصهگري كه كمترين قيمت متناسب را پيشنهاد كرده باشد، واگذار ميشود.
ب ـ مناقصهگزار: دستگاه موضوع بند (ب) ماده (1) اين قانون كه مناقصه را برگزار مينمايد.
ج ـ مناقصهگر: شخصي حقيقي يا حقوقي است كه اسناد مناقصه را دريافت و در ماقصه شركت
ميكند. دـ كميته فني بازرگاني: هياتي است با حداقل سه عضو خبره فني بازرگاني صلاحيتدار
كه از سوي مقام مجاز دستگاه مناقصهگزار انتخاب ميشود و ارزيابي فني بازرگاني پيشنهادها
و ساير وظايف مقرر در اين قانون را برعهده ميگيرد. هـ ـ ارزيابي فني بازرگاني
پيشنهادها: فرايندي است كه در آن مشخصات، استانداردها، كارايي، دوام و ساير ويژگيهاي
فني بازرگاني پيشنهادهاي مناقصهگران بررسي، ارزيابي و پيشنهادهاي قابل قبول برگزيده
ميشوند. زـ ارزيابي مالي: فرايندي است كه در آن مناسبترين قيمت به شرح مدرج در ماده
(20) اين قانون از بين پيشنهادهائي كه از نظر فني بازرگاني پذيرفته شدهاند، برگزيده
ميشود. ح ـ ارزيابي شكلي: عبارت است از بررسي كامل بودن اسناد و امضاي آنها، غير مشروط
و خوانا بودن پيشنهاد قيمت. ط ـ انحصار: انحصار در معامله عبارت است از يگانه بودن
متقاضي شركت در معاملهبه طرق زير تعيين ميشود: 1ـ اعلان هيات وزيران براي كالاها و
خدماتي كه در انحصار دولت است. 2ـ انتشار آگهي عمومي و ايجاب تنها يك متقاضي براي انجام
معامله. ي ـ برنامه زماني مناقصه: سندي است كه در آن زمان و مهلت برگزاري مراحل مختلف
مناقصه، مدت اعتبار پيشنهادها و زمان انعقاد قرارداد مشخص ميشود.
معاملات از نظر نصاب (قيمت معامله) به سه دسته تقسيم ميشوند: 1ـ معاملات كوچك: معاملاتي
كه به قيمت ثابت سال 1382 كمتر از بيست ميليون 20,000,000 ريال باشد. 2ـ معاملات متوسط:
معاملاتي كه مبلغ مورد معامله بيش از سقف مبلغ معاملات كوچك بوده و از ده برابر سقف
ارزش معاملات كوچك تجاوز نكند. 3ـ معاملات بزرگ: معاملاتي كه مبلغ برآورد اوليه آنها
بيش از ده برابر سقف ارزش مبلغ معاملات كوچك باشد. تبصره 1ـ وزارت امور اقتصادي و
دارائي مكلف است در ابتداي هر سال نصاب معاملات را براساس شاخص بهاي كالاها و خدمات
اعلام شده توسط بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، جهت تصويب به هيات وزيران پيشنهاد
نمايد. تبصره 2ـ مبلغ نصاب براي معاملات كوچك و متوسط مبلغ مورد معامله و در معاملات
عمده مبلغ برآوردي واحد متقاضي معامله ميباشد. تبصره 3ـ مبلغ يا برآورد معاملات مشمول
هر يك از نصابهاي فوق نبايد با تفكيك اقلامي كه به طور متعارف يك مجموعه واحد تلقي
ميشوند، به نصاب پايينتر برده شود.
الف ـ مناقصات از نظر مراحل بررسي به انواع زير طبقهبندي ميشوند: 1ـ مناقصه يك مرحلهاي:
مناقصهاي ات كه در آن نيازي به ارزيابي فني بازرگاني پيشنهادها نباشد. در اين مناقصه
پاكتهاي پيشنهاد مناقصهگران در يك جلسه گشوده و در همان جلسه برنده مناقصه تعيين ميشود.
2ـ مناقصه دو مرحلهاي: مناقصهاي است كه به تشخيص مناقصهگزار، بررسي فني بازرگاني
پيشنهادها لازم باشد. در اين مناقصه، كميته فني بازرگاني تشكيل ميشود و نتايج ارزيابي
فني بازرگاني پيشنهادها را به كميسيون مناقصه گزارش ميكند و براساس مفاد ماده 19 اين
قانون برنده مناقصه تعيين ميشود. ب ـ مناقصات از نظر روش دعوت مناقصهگران به انواع زير
طبقهبندي ميشوند: 1ـ مناقصه عمومي: مناقصهاي است كه در آن فراخوان مناقصه از طريق آگهي
عمومي به اطلاع مناقصهگران ميرسد. 2ـ مناقصه محدود: مناقصهاي است كه در آن به تشخيص و
مسئوليت بالاترين مقام دستگاه مناقصهگزار، محدوديت برگزاري مناقصه عمومي با ذكر ادله
تاييد شود. فراخوان مناقصه از طريق ارسال دعوتنامه براي مناقصهگران صلاحيتدار براساس
ضوابط موضوع مواد 13 و 27 اين قانونبه اطلاع مناقصهگران ميرسد.